my-life-slim logo 132x75

Plannen..., één van de belangrijkste onderdelen bij het verliezen van gewicht.

plannen 3Je bent zover, de knop is om. Je baalt van die broeken en dat jurkje dat te stak zit en altijd maar vesten en jasjes te dragen om je love handles te verbloemen. Nu ga je echt afvallen. Je weet intussen wel wat je wel en niet mag eten om die overtollige kilo's de baas te worden. Maandag weer beginnen dus. De eerste week gaat het fantastisch. De eerste kilo is eraf. Week 2.... hmmm. Een etentje, een feestje. Een hele dag training van je werk met lunch en helaas geen tijd om boodschappen te doen. Het resultaat,: Weer een pond zwaarder op de weegschaal.

Herkenbaar? Plannen is één van de belangrijkste dingen om je doel te bereiken. Hoe vaak lopen we niet achter de feiten aan en hebben we een excuus om het niet bereikte resultaat te vergoelijken. Er is altijd wel iets waarom het misloopt en jij er niets aan kunt doen.

Wat als je nu eens aan het begin van de week een overzicht maakt en bedenkt welke valkuilen er op de loer liggen. Stel jezelf enkele vragen en bedenk wat je zou kunnen doen om je toch aan je voorgenomen voedingsprogramma te houden.

-Wat ga ik eten deze week en met name het avondeten? Heb ik ook tijd om boodschappen te doen?

Maak aan het begin van de week een overzicht en boodschappenlijst. Er is tegenwoordig altijd wel op zondag een supermarkt open om boodschappen te doen. Haal voor de eerste dagen verse groenten en bedenk wat je later in de week met diepvries groenten zou kunnen. Plan een week vooruit.

-Heb ik tijd om te koken?

Zorg dat je altijd een krop ijsbergsla in huis hebt. Zorg dat je zakjes van 100 gram pasta of rijst ingevroren hebt. Eieren blikjes tonijn, volkoren wraps zijn ook een uitkomst om snel iets te maken. Een wrap of koude pastasalade is zo gemaakt.

-Ik heb een etentje, wat nu?

Ieder restaurant heeft tegenwoordig wel een website en het menu online staan. Bedenk vooraf wat je zult gaan eten en hou je daaraan.
Bestel een carpaccio, heldere soep, salade (vraag de dressing apart) of iets met vis vooraf. Voor het hoofdgerecht kip, biefstuk, of vis zonder saus. Sla de koolhydraten over en vraag om extra groenten of salade. Neem als toetje een lekkere cappuccino. Natuurlijk kun je je niet helemaal aan je plan houden, maar je hebt in ieder geval de beste keuzes gemaakt.

-Je bent heel de dag buiten huis om naar een b.v. een pretpark of beurs te gaan.

Zorg voor voldoende tussendoortjes onderweg als fruit, melba toastjes, snacktomaatjes. Je voorkomt zo uitgehongerd te zijn tegen de lunch en toch de verkeerde keuzes te maken. Neem je eigen lunch mee. Met 2 heerlijke wraps met paturain light, kipfilet en sla (in zilverfolie) zul je iedereen jaloers maken.

-Je hebt een receptie met hapjes en drankjes.

Eet vooraf, en plan ook al wat je gaat eten !! Beperk de drank tot max. 2 glazen droge wijn met veel ijs. Kun je het er niet bij 2 houden, drink dan liever geen alcohol. Laat je frisdrank wel gezellig in een wijnglas serveren. Wel zo gezellig.....

-Een etentje bij vrienden of familie.

Durf te vragen….. Geef aan dat je aan het afvallen bent. Vraag of ze voor jou wat volkoren rijst of pasta willen koken. Ze hebben toch immers het beste met jou voor. Vind je dit te ver gaan, probeer dan ieder geval de koolhydraten over te slaan en stort je op de aanwezige groenten. Sla het toetje over en hou het bij een lekker kopje koffie na. Laat je niet verleiden tot “die ene keer kan toch wel”. Voor je het weet is die enige keer meer regel dan uitzondering. Je mag het wel, maar je wil het is een prima argument.

Hopelijk zijn dit een aantal bruikbare tips. Wil het voorgenomen plan toch niet helemaal uit de verf komen en heb je een stok achter de deur nodig. Neem dan contact op voor een afspraak. Ik help je graag.

Contact