my-life-slim logo 132x75

Wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.....

kalkoen kerstDe feestdagen staan weer voor de deur, en voor velen van ons staat deze periode bekend als een waar vreetfestijn. Toch zie ik een trend ontstaan waarin mensen al beginnen met afvallen voor de feestdagen. Waarom ook niet? Het zijn immers maar 3 dagen als we de recepties en borrels in deze periode niet meetellen.

Waar ik in voorgaande jaren kon merken dat het aantal aanmeldingen bij My-LifeSlim eind november afnam, zie ik nu dat deze juist toenemen. Zelfs clienten die hun streefgewicht al hebben behaald willen nog even blijven tot half januari . De achterliggende gedachten lijken me duidelijk, "Ik ben al zo zwaar en laat ik tijdens de feestdagen nu niet nog zwaarder worden" of "ik ben zoveel afgevallen, laten die feestdagen nu alsjeblieft mijn behaalde resultaat niet verpesten". Puur zelfbescherming dus....

Ik ben de laatste die vindt dat je ook nog eens zou moeten afvallen...... Maar hoe kom je die dagen nu door zonder aan te komen.

Als eerste moet je een normaal eetpatroon aanhouden, dus geen maaltijden overslaan uit angst om te veel te eten. Want als je een maaltijd overslaat, ga je hongerig aan tafel en eet je waarschijnlijk juist meer. Het oog wil ook wat. Zorg dat het ontbijt er verzorgd en aantrekkelijk uitziet, maar hou het bij volkoren crackers of wraps en serveer het magere beleg op mooie schalen. Kook een eitje en drink je sap uit een wijnglas of champagne flut. Vers fruit maakt het geheel af. Herhaal dit voor de lunch

Eet op de dag walnoten en mandarijnen die gezellig in een schaal op tafel staan. Het pellen van een mandarijn en het kraken van een noot is bovendien een tijdrovende bezigheid waardoor je al minder zult eten. Maak afspraken met jezelf over wat je eventueel nog als extra traktatie mag eten of drinken die dag. Is dit alcohol, drink dan droge rode of witte wijn en drink hier veel water bij.

Bij het diner laat je de koolhydraten zoveel mogelijk staan en eet je alleen dat wat echt lekker is. Een stukje vlees , wat vis, een heerlijke salade en wat groenten. Sla het toetje over of kies voor fruit. Nog een heerlijke cappuccino en je feestmaal is compleet.

Veel sportscholen zijn 2e kerstdag open. Maak hier gebruik van om je de 2e kerstdag helemaal goed te starten.

Dan zijn het alweer de laatste dagen van het jaar. En er bestaat natuurlijk de traditie om het nieuwe jaar knallend in te gaan met champagne en oliebollen. En alsof dat nog niet genoeg is, hebben we vaak op 1 januari een nieuwjaarsontbijt/brunch/borrel.

Geloof het of niet, maar oliebollen schijnen lang niet zo slecht voor je te zijn als we allemaal denken. 'Het gehalte verzadigd vet in de lekkernij van deeg is zelfs nog lager dan in een sneetje bruin brood met magere kaas' Gemiddeld zitten er in een oliebol zo'n 120 calorieƫn. Toch valt dit nog mee, vergeleken bij een appelflap. Deze bevat gemiddeld 3 x zoveel calorieƫn! Ook bij oud en nieuw is het toverwoord: matigen. Je mag best een oliebol op z'n tijd, maar eet niet meteen de hele schaal leeg! Let ook op met champagne, het is algemeen bekend dat drank echt een calorie-magneet is!

Veel succes en probeer met name te genieten van de feestdagen !!

MEER INFORMATIE