my-life-slim logo 132x75

8 tips om probleemloos de sinterklaastijd door te komen

  1. voornemen daar drie weken mee te doen of daar af en toe een beetje van te eten. Zodra het in huis is, kan het heel
    moeilijk zijn er van af te blijven. Zeker als het voor jou gebombardeerd is tot ‘verboden voedsel’ zal de
    aantrekkingskracht des te groter zijn. Zo zeg ik altijd tegen mijn cliënten: “denk de aankomende minuut aan alles, behalve aan een roze olifant.” Wat
    gebeurt er? Ze kunnen aan niets anders denken dan aan die roze olifant. Zo werkt het ook met ‘verboden’ voeding.
  2. Probeer niet teveel te snaaien in de dagen ervoor. Juist daardoor zal je de smaak te pakken krijgen en is de verleiding groot om niet een zak lekkere pepernoten of ander
    lekkers te kopen voor thuis. Vaak zet proeven aan tot eten, dus probeer je te bedwingen. Spreek met jezelf af dat je alles ‘mag’ eten op Sinterklaasavond. Want echt…van één
    avond snoepen wordt je echt niet dik.
  3. Haal voor Sinterklaasavond niet teveel in huis. Plan wat er nodig is, hoeveel personen komen er, zijn het snoepers, wat vinden zij lekker. Zo weet je vrijwel zeker dat er na een
    avondje genieten niet veel meer overblijft of zelfs alles op is. Dan heb je dat ook maar weer gehad en word je de volgende dag niet verleid om het feestje nog eens gezellig over
    te doen…in je eentje.
  4. Blijft er wel lekkers over, zorg dan dat het zo snel mogelijk uit huis is. Zo kun je het meegeven aan je visite. Wil deze het lekkers ook niet meer, neem het dan mee naar je
    werk bijvoorbeeld of deel het ergens uit. Als dit ook geen optie is, gooi het dan weg. Ja, ik weet het, voedselverspilling, iets waar ikzelf enorm tegen ben. Maar in dit geval is het óf in de prullenbak óf in jouw buik.
  5. Neem op de dag dat je Sinterklaas gaat vieren gezonde maaltijden. Eet drie goede maaltijden en zorg voor gezonde tussendoortjes. Het is belangrijk dat je je niet
    uitgehongerd op het lekkers stort tijdens Sinterklaasavond. Wat kan helpen, is deze dag veel groenten en fruit te eten, dit vult en de vezels zorgen voor een verzadigingsgevoel.
    Ook het drinken van water kan de behoefte aan eten doen afnemen.
  6. Stel het moment waarop je begint te snoepen uit. Daag jezelf uit door het uit te stellen. Hoe later je dit doet, hoe minder je uiteindelijk naar binnenkrijgt. Ook zal je je gesterkt
    voelen omdat het je gelukt is later te beginnen.
  7. GENIET! Juist door het eten in een taboesfeer te zetten, is de drang om je te overeten groter. Geniet heerlijk van al het lekkers, eet bewust, proef de smaken, ruik de geuren. Je zult zien dat je aan het einde van de avond veel minder hebt gegeten dan je normaal zou doen.
  8. Neem de volgende dag een soort balansdag. Eet weer drie gezonde maatlijden, eventueel lekker mager. Neem goede tussendoortjes, zoals fruit en groenten en beweeg deze dag wat extra.