my-life-slim logo 132x75

De Sint en zijn snoepgoed

De Sint en zijn snoepgoedOok zo'n zin in een heerlijke chocolade letter, of kun je maar niet afblijven van die vrolijk gekleurde schuimpjes.... De Sint is weer in het land en hij en zijn Pieter bazen maken het ons weer moeilijk. Bedenk je voor je al deze lekkernijen in je mond stopt wat al die suikers voor gevolgen hebben.

Suiker wordt nog wel eens gif genoemd. Het is slecht voor je tanden en je wordt er dik van. Maar wat veel mensen vergeten, is dat ons lichaam continu energie vraagt. Op sommige momenten heeft het lichaam zelfs een extraatje nodig. Suiker zit in heel veel producten en geeft daardoor net even die extra 'power'.

Bewerkte suikers zorgen ervoor dat vetten makkelijker worden opgeslagen in het lichaam. Deskundigen raden daarom aan zo min mogelijk van deze slechte suikers te gebruiken. Ze bevatten veel calorie├źn, tasten je gebit aan en komen bovendien vaak voor in combinatie met veel vet. Overigens kunnen natuurlijke zoetmiddelen je tanden ook aantasten. Deze moet je dus ook met mate nemen. Een hoge bloedsuikerspiegel geeft een snelle piek in energie maar daalt ook weer snel. Deze snelle daling zorgt direct voor zoete trek, waardoor je opnieuw iets zoets eet. Deze snelle werking vergt veel energie een zorgt er voor dat je aan het eind van de middag moe en lusteloos kunt worden. Een dutje op de bank is nog het enige redmiddel.

Het zogenaamde 'witte gif' heeft daarnaast vitaminen en mineralen nodig om afgebroken te worden. Dit betekent dat het lichaam gezonde voedingsstoffen kwijt is om ongezonde stoffen te verteren. Het eten van veel slechte suikers kan dan ook leiden tot een verminderde weerstand. Als je regelmatig enorme trek in zoetigheid hebt, kan het zijn dat je last hebt van hypoglykemie. Dit is een aandoening waarbij je bloedsuikerspiegel ernstig verstoord is.

Suiker heeft echter ook zo zijn charme. Het is lekker en fervente zoetekauwen lijken er zelfs een kick van te krijgen. Natuurlijke suikers zijn niet slecht voor je. Deze zitten bijvoorbeeld in granen, fruit en zoete groentes. Ze zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon. Verder kun je je beter beperken tot ongeraffineerde suiker (ook wel bekend als oersuiker), diksappen, vruchtenconcentraten, melasse of honing als zoetmiddel. Mits je over een gezond gewicht beschikt, want afvallen in combinatie met zowel de zogenaamde gezonde of ongezonde suiker gaat niet lukken. Dan maar even over op de zoetjes. Heb je een gezond gewicht is het vooral de bewerkte variant van suiker waarmee je moet uitkijken. Bijna iedereen die zijn hand niet omdraait voor een zak kruidnootjes of chocoladeletter weet welk groot probleem deze variant met zich meebrengt: kilo's !!!.