my-life-slim logo 132x75

Waarom heb je minder eten nodig naarmate je ouder wordt?

Actieve vrouwEen gevolg van ouder worden is dat spieren afnemen in omvang. En spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel. Omdat je spiermassa afneemt, heb je dus minder energie nodig en daarom ook wat minder eten. Ook kan ouder worden betekenen dat je minder beweegt. Wanneer je minder beweegt heb je ook minder eten nodig.

Na je 50ste verjaardag adviseren we daarom om wat minder te gaan eten. Dat kan bijvoorbeeld door net iets minder producten met koolhydraten te eten, bijvoorbeeld een boterham minder bij de lunch en een opscheplepel pasta of aardappel minder bij het avondeten.

Omdat je minder calorieën nodig hebt, is het extra belangrijk dat je eten voldoende voedingstoffen bevat, zoals eiwit, vitaminen en mineralen.

Hoe komt het verlies van spieren (sarcopenie)?
Het verlies van spieren noemen we sarcopenie. De afbraak van spieren gaat dan sneller dan de opbouw ervan. Ouder worden is de belangrijkste oorzaak van sarcopenie, maar ook minder bewegen of ziekte kan een oorzaak zijn. Het proces van sarcopenie start al rond je 30ste verjaardag. Dit gaat niet snel, maar na tientallen jaren zorgt het toch voor een merkbare afname van de spieren. Overigens begint het pas na een leeftijd van 70 jaar fysieke problemen op te leveren, zoals het lastiger worden van traplopen of het opstaan uit een stoel.
Kun je het verlies van spieren voorkomen?
Je kunt niet voorkomen dat je spiermassa afneemt. Je kunt dit proces wel flink vertragen door te blijven bewegen en door genoeg eiwit te nemen.

Eiwit zit vooral veel in melk(producten), vis, vlees en vleesvervangers. In Nederland krijgen de meeste mensen genoeg eiwit binnen.

Hoeveel bewegen
Het advies is om minstens 2,5 uur per week te bewegen en daarnaast minimaal 2 keer per week oefeningen te doen die de spieren en botten verstevigen.

Heb je hulp nodig, maak dan een afspraak.

De supplementen van het My-LifeSlim programma kunnen goed ondersteunen bij het behouden of behalen van je ideale gewicht.

Bron: Voedingscentrum