my-life-slim logo 132x75

Waarom heb je minder eten nodig naarmate je ouder wordt?

Actieve vrouwEen gevolg van ouder worden is dat spieren afnemen in omvang. En spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel. Omdat je spiermassa afneemt, heb je dus minder energie nodig en daarom ook wat minder eten. Ook kan ouder worden betekenen dat je minder beweegt. Wanneer je minder beweegt heb je ook minder eten nodig.

Na je 50ste verjaardag adviseren we daarom om wat minder te gaan eten. Dat kan bijvoorbeeld door net iets minder producten met koolhydraten te eten, bijvoorbeeld een boterham minder bij de lunch en een opscheplepel pasta of aardappel minder bij het avondeten.

Lees meer

Appeldag

Appeldag 2Appeldag, correctiedag na het weekend of een feestje.

Heb je tijdens het weekend teveel gegeten of heb je tijdens een verjaardag te veel lekkernijen genomen? Dan kun je dit corrigeren door eens per week op maandag (voor de meeste mensen de dag na het weekend, maar de keuze staat natuurlijk vrij) een appeldag te houden. Je kunt ook een appeldag doen als je een misstap hebt begaan tijdens je dieet. Na de appeldag kun je het dieet weer oppakken zoals voorheen.

Op een appeldag begin je de dag met het eten van appels. Dit doe je tot ongeveer 4 uur ’s middags. Je eet dan minstens 5 en maximaal 7 appels. De appels moeten zo zuur mogelijk zijn,  bijvoorbeeld Granny Smiths.

Lees meer

Plannen..., één van de belangrijkste onderdelen bij het verliezen van gewicht.

plannen 3Je bent zover, de knop is om. Je baalt van die broeken en dat jurkje dat te stak zit en altijd maar vesten en jasjes te dragen om je love handles te verbloemen. Nu ga je echt afvallen. Je weet intussen wel wat je wel en niet mag eten om die overtollige kilo's de baas te worden. Maandag weer beginnen dus. De eerste week gaat het fantastisch. De eerste kilo is eraf. Week 2.... hmmm. Een etentje, een feestje. Een hele dag training van je werk met lunch en helaas geen tijd om boodschappen te doen. Het resultaat,: Weer een pond zwaarder op de weegschaal.

Herkenbaar? Plannen is één van de belangrijkste dingen om je doel te bereiken. Hoe vaak lopen we niet achter de feiten aan en hebben we een excuus om het niet bereikte resultaat te vergoelijken. Er is altijd wel iets waarom het misloopt en jij er niets aan kunt doen.

Lees meer

Kun je nu beter 3 sinaasappels eten of 3 sinaasappels drinken?

PaasontbijtPasen staat weer voor de deur en wat is er nu nog gezelliger dan met elkaar ontbijten. Bij zo'n ontbijtje zou je ook een heerlijk glaasje uitgeperste sinaasappelsap verwachten. Is dit nu wel zo verstandig als je probeert wat gewicht te verliezen of misschien wel op dieet bent?

Als je sinaasappelsap drinkt dan eet je er vaak ook nog wat naast. Dus extra calorieen. Daarnaast begint de spijsvertering al bij het kauwen en dus is het beter de vrucht in zijn jasje te eten.

Lees meer

WAAROM IS AFVALLEN BOVEN DE 50 ZO LASTIG !?

VrouwVoor veel vrouwen lijkt ouder worden en aankomen hand in hand te gaan. Op gewicht blijven is al een hele toer, en afvallen boven de 50 lijkt helemaal moeilijk. En juist vanaf deze leeftijd gaan de gezondheidsrisico’s van overgewicht toenemen.

Waarom kom je aan?
Bij vrouwen speelt de overgang natuurlijk een belangrijke rol. Het hormoon oestrogeen speelt een rol bij de het onderhouden van je gewicht. En oestrogeen nivo’s dalen na de overgang. De stofwisseling van het lichaam wordt trager waardoor het lichaam vetten minder snel verbrandt en sneller opslaat als vet.

Je hebt ieder jaar minder calorieën nodig
Je lichaam verbrandt ook calorieën als het in rust is. Dat is nodig om ademhaling, hart en spijsvertering op gang te houden. Het aantal calorieën dat je lichaam in rust verbrandt heet het basale metabolisme of BMR en dat is voor iedereen anders. Het hangt af van o.a. je geslacht, gewicht en lengte. Vanaf je 40ste neemt dit BMR iedere 10 jaar met 5% af. Dat betekent dat als je op je 50ste evenveel eet als toen je 40 was, je waarschijnlijk zal aankomen omdat je 5% minder calorieën verbrandt.

Lees meer

Wintersport, bewegen en calorieën......

wintersportgerechtDe voorjaarsvakantie gaat weer van start, en voor velen ligt er een heerlijke skivakantie in het verschiet. Net nu je was begonnen op te letten met wat je eet of misschien wel serieus aan het afvallen bent. Hoe overleef je deze vakantie zonder aan te komen !?

De grootste valkuil op wintersport is het gevoel dat je de hele dag heb gesport en daardoor dus wel lekker kan eten wat je wil. “Ik kom nooit aan op wintersport!” hoor je veel mensen zeggen, toch valt dit als ze op dieet zijn wel een beetje tegen. Als je een volle dag skiet kan je er op rekenen dat je gemiddeld zo’n 900/1000 kcal extra verbrand. Het is dus ook weer niet dat je helemaal niks extra’s kan eten, maar het betekend nou ook weer niet dat je én snacks én alcohol kan drinken tot je er bij neervalt. Hierin keuzes maken is dus belangrijk.

Lees meer

Wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.....

kalkoen kerstDe feestdagen staan weer voor de deur, en voor velen van ons staat deze periode bekend als een waar vreetfestijn. Toch zie ik een trend ontstaan waarin mensen al beginnen met afvallen voor de feestdagen. Waarom ook niet? Het zijn immers maar 3 dagen als we de recepties en borrels in deze periode niet meetellen.

Waar ik in voorgaande jaren kon merken dat het aantal aanmeldingen bij My-LifeSlim eind november afnam, zie ik nu dat deze juist toenemen. Zelfs clienten die hun streefgewicht al hebben behaald willen nog even blijven tot half januari . De achterliggende gedachten lijken me duidelijk, "Ik ben al zo zwaar en laat ik tijdens de feestdagen nu niet nog zwaarder worden" of "ik ben zoveel afgevallen, laten die feestdagen nu alsjeblieft mijn behaalde resultaat niet verpesten". Puur zelfbescherming dus....

Ik ben de laatste die vindt dat je ook nog eens zou moeten afvallen...... Maar hoe kom je die dagen nu door zonder aan te komen.

Lees meer

Kerstmenu 2018

Kerst 1

Kerstmenu 2018

Zoals ieder jaar het overheerlijke kerstmenu om tijdens de feestdagen lekker te kunnen eten en niet aan te komen.
Alvast fijne feestdagen en eet smakelijk !!

Let op !!
In de maand december

Smokkelpil Removal 15 van €16,25 voor €14,-
Smokkelpil Removal 30 van €29,00 voor €24,-

 

Lees meer

De Sint en zijn snoepgoed

De Sint en zijn snoepgoedOok zo'n zin in een heerlijke chocolade letter, of kun je maar niet afblijven van die vrolijk gekleurde schuimpjes.... De Sint is weer in het land en hij en zijn Pieter bazen maken het ons weer moeilijk. Bedenk je voor je al deze lekkernijen in je mond stopt wat al die suikers voor gevolgen hebben.

Suiker wordt nog wel eens gif genoemd. Het is slecht voor je tanden en je wordt er dik van. Maar wat veel mensen vergeten, is dat ons lichaam continu energie vraagt. Op sommige momenten heeft het lichaam zelfs een extraatje nodig. Suiker zit in heel veel producten en geeft daardoor net even die extra 'power'.

Lees meer

Welke invloed heeft je nachtrust op je gewicht !?

SlaapWe slapen allemaal, maar de een meer dan de ander. Hoe gezond is het om kort of lang te slapen? En wat is de invloed van slaap op je gewicht?

Slapen lijkt het meest passieve proces te zijn dat er is. Maar niets is minder waar. Tijdens de slaap vinden er diverse processen plaats die erg belangrijk zijn voor ons welzijn en functioneren.

Zo zorgt een goede nachtrust bijvoorbeeld onder andere voor:

Een betere hersenfunctie en concentratie
Een sterker immuunsysteem
Minder stress
Herstel van fysieke inspanning

Maar dat is niet het enige. Slaap heeft bijvoorbeeld ook invloed op je eetlust en gewicht, zo blijkt uit enkele recente studies.

Lees meer

Waarom B-producten "soms" goed voor de lijn zijn......."

WinkelDe suiker die wij kennen, de witte gerafineerdesuiker, is gemanipuleerd! De suikerbiet zoals wij die nu kennen en waar de suiker uit gemaakt wordt, bestaat eigenlijk niet. Lang, heel lang geleden heeft men een biet en een knol gemanipuleerd tot de suikerbiet. Dat is om economische reden gedaan, namelijk om 'meer'geld te kunnen verdienen. Vroeger wonnen we suiker en suikerriet, maar dat is een duur procede!
Suiker is ook het duurste onderdeel van het product! B-producten zonder suiker zijn ook goedkoper dan de bekende A-producten.
De B-producten vind je altijd op een minder prettige plaats in de winkelschappen. Je moet er voor bukken of boven je macht naar rekken. Winkelschappen worden namelijk 'verkocht'. Daarom vind je A-producten altijd op ooghoogte (de duurdere merken).

Lees meer