my-life-slim logo 132x75

Waarom lukt het dan niet ?

Waarom lukt het dan nietHeel vaak krijg ik mensen bij mij die zeggen: ik sport wel en kijk wel uit wat ik eet (eigenlijk eet ik heel weinig) maar toch val ik niet af!! Hoe kan dit...? Daar zijn verschillende redenen voor...

1. Op de verkeerde manier sporten

Veel vrouwen maar ook mannen vallen niet af omdat ze op de verkeerde manier sporten. Als je voortdurend dezelfde workouts doet, bijvoorbeeld alleen maar cardio, dan went je lichaam hieraan en zal het hierop inspelen. Het past zich dus gewoon aan! Probeer daarom af te wisselen. Een goeie combi is bijv. 2x per week krachttraining en 1 keer per week cardio. Je lichaam krijgt dan niet te tijd om zich aan te passen en wordt elke keer weer geprikkeld. Je zult zien dat je hierdoor ook sneller vet gaat verbranden.

Lees meer

Welke invloed heeft je nachtrust op je gewicht !?

SlaapWe slapen allemaal, maar de een meer dan de ander. Hoe gezond is het om kort of lang te slapen? En wat is de invloed van slaap op je gewicht?

Slapen lijkt het meest passieve proces te zijn dat er is. Maar niets is minder waar. Tijdens de slaap vinden er diverse processen plaats die erg belangrijk zijn voor ons welzijn en functioneren.

Zo zorgt een goede nachtrust bijvoorbeeld onder andere voor:

Een betere hersenfunctie en concentratie
Een sterker immuunsysteem
Minder stress
Herstel van fysieke inspanning

Maar dat is niet het enige. Slaap heeft bijvoorbeeld ook invloed op je eetlust en gewicht, zo blijkt uit enkele recente studies.

Lees meer

Afvallen na de zomervakantie. Weg met die overtollige kilo's.

Voor veel metipsnsen is het een raadsel wanneer ze bij terugkomst van de zomervakantie zijn aangekomen. Want ze hebben echt wel op hun voedingspatroon gelet (denken ze). Maar eenmaal thuisgekomen zegt de weegschaal toch iets anders.

Het blijkt dat we tijdens een zomervakantie veel minder bewegen. Uit eten gaan en op een terras zitten is favoriet op de vakantie. Daarnaast drinken we ongemerkt meer alcohol en daar hoort uiteraard weer een lekker snack bij. Vakantie is een periode van puur genieten en zo hoort het ook.

Geestelijk ben je door de vakantie misschien weer in balans maar door een veranderd eetpatroon is je lichaam uit balans geraakt. Er is een tijd van genieten en een tijd van herpakken.

5 tips om de knop weer om te zetten.

Lees meer

Help....!! Hoe overleef ik mijn vakantie zonder aan te komen?

vakantieHet is weer zover.... De zomervakantie is aangebroken en velen van ons hebben zich voor die tijd behoorlijk uitgesloofd om bikiniproof voor de dag te komen. Maar ja, dat uitsloven heb je natuurlijk niet voor niets gedaan. Bloed zweet en tranen en nu maar hopen dat de kilo’s er in de vakantie niet weer aanvliegen.

Onder het mom ‘het is toch vakantie!’ lijkt er totaal geen grens meer te zijn als het om eten (of drinken) gaat. Bij ‘vakantie’ hoort ook eten waar je zin in hebt en drinken waar je zin in hebt. Heel begrijpelijk, want je hebt waarschijnlijk veel geld uitgegeven voor je vakantie en er hard voor gewerkt. Vakantie is genieten en daar horen geen beperkingen bij, althans zo lijkt het.

Lees meer

Waarom heb je minder eten nodig naarmate je ouder wordt?

Actieve vrouwEen gevolg van ouder worden is dat spieren afnemen in omvang. En spieren verbruiken meer energie dan vetweefsel. Omdat je spiermassa afneemt, heb je dus minder energie nodig en daarom ook wat minder eten. Ook kan ouder worden betekenen dat je minder beweegt. Wanneer je minder beweegt heb je ook minder eten nodig.

Na je 50ste verjaardag adviseren we daarom om wat minder te gaan eten. Dat kan bijvoorbeeld door net iets minder producten met koolhydraten te eten, bijvoorbeeld een boterham minder bij de lunch en een opscheplepel pasta of aardappel minder bij het avondeten.

Lees meer

Appeldag

Appeldag 2Appeldag, correctiedag na het weekend of een feestje.

Heb je tijdens het weekend teveel gegeten of heb je tijdens een verjaardag te veel lekkernijen genomen? Dan kun je dit corrigeren door eens per week op maandag (voor de meeste mensen de dag na het weekend, maar de keuze staat natuurlijk vrij) een appeldag te houden. Je kunt ook een appeldag doen als je een misstap hebt begaan tijdens je dieet. Na de appeldag kun je het dieet weer oppakken zoals voorheen.

Op een appeldag begin je de dag met het eten van appels. Dit doe je tot ongeveer 4 uur ’s middags. Je eet dan minstens 5 en maximaal 7 appels. De appels moeten zo zuur mogelijk zijn,  bijvoorbeeld Granny Smiths.

Lees meer

Plannen..., één van de belangrijkste onderdelen bij het verliezen van gewicht.

plannen 3Je bent zover, de knop is om. Je baalt van die broeken en dat jurkje dat te stak zit en altijd maar vesten en jasjes te dragen om je love handles te verbloemen. Nu ga je echt afvallen. Je weet intussen wel wat je wel en niet mag eten om die overtollige kilo's de baas te worden. Maandag weer beginnen dus. De eerste week gaat het fantastisch. De eerste kilo is eraf. Week 2.... hmmm. Een etentje, een feestje. Een hele dag training van je werk met lunch en helaas geen tijd om boodschappen te doen. Het resultaat,: Weer een pond zwaarder op de weegschaal.

Herkenbaar? Plannen is één van de belangrijkste dingen om je doel te bereiken. Hoe vaak lopen we niet achter de feiten aan en hebben we een excuus om het niet bereikte resultaat te vergoelijken. Er is altijd wel iets waarom het misloopt en jij er niets aan kunt doen.

Lees meer

Kun je nu beter 3 sinaasappels eten of 3 sinaasappels drinken?

PaasontbijtPasen staat weer voor de deur en wat is er nu nog gezelliger dan met elkaar ontbijten. Bij zo'n ontbijtje zou je ook een heerlijk glaasje uitgeperste sinaasappelsap verwachten. Is dit nu wel zo verstandig als je probeert wat gewicht te verliezen of misschien wel op dieet bent?

Als je sinaasappelsap drinkt dan eet je er vaak ook nog wat naast. Dus extra calorieen. Daarnaast begint de spijsvertering al bij het kauwen en dus is het beter de vrucht in zijn jasje te eten.

Lees meer

WAAROM IS AFVALLEN BOVEN DE 50 ZO LASTIG !?

VrouwVoor veel vrouwen lijkt ouder worden en aankomen hand in hand te gaan. Op gewicht blijven is al een hele toer, en afvallen boven de 50 lijkt helemaal moeilijk. En juist vanaf deze leeftijd gaan de gezondheidsrisico’s van overgewicht toenemen.

Waarom kom je aan?
Bij vrouwen speelt de overgang natuurlijk een belangrijke rol. Het hormoon oestrogeen speelt een rol bij de het onderhouden van je gewicht. En oestrogeen nivo’s dalen na de overgang. De stofwisseling van het lichaam wordt trager waardoor het lichaam vetten minder snel verbrandt en sneller opslaat als vet.

Je hebt ieder jaar minder calorieën nodig
Je lichaam verbrandt ook calorieën als het in rust is. Dat is nodig om ademhaling, hart en spijsvertering op gang te houden. Het aantal calorieën dat je lichaam in rust verbrandt heet het basale metabolisme of BMR en dat is voor iedereen anders. Het hangt af van o.a. je geslacht, gewicht en lengte. Vanaf je 40ste neemt dit BMR iedere 10 jaar met 5% af. Dat betekent dat als je op je 50ste evenveel eet als toen je 40 was, je waarschijnlijk zal aankomen omdat je 5% minder calorieën verbrandt.

Lees meer

Wintersport, bewegen en calorieën......

wintersportgerechtDe voorjaarsvakantie gaat weer van start, en voor velen ligt er een heerlijke skivakantie in het verschiet. Net nu je was begonnen op te letten met wat je eet of misschien wel serieus aan het afvallen bent. Hoe overleef je deze vakantie zonder aan te komen !?

De grootste valkuil op wintersport is het gevoel dat je de hele dag heb gesport en daardoor dus wel lekker kan eten wat je wil. “Ik kom nooit aan op wintersport!” hoor je veel mensen zeggen, toch valt dit als ze op dieet zijn wel een beetje tegen. Als je een volle dag skiet kan je er op rekenen dat je gemiddeld zo’n 900/1000 kcal extra verbrand. Het is dus ook weer niet dat je helemaal niks extra’s kan eten, maar het betekend nou ook weer niet dat je én snacks én alcohol kan drinken tot je er bij neervalt. Hierin keuzes maken is dus belangrijk.

Lees meer

Wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.....

kalkoen kerstDe feestdagen staan weer voor de deur, en voor velen van ons staat deze periode bekend als een waar vreetfestijn. Toch zie ik een trend ontstaan waarin mensen al beginnen met afvallen voor de feestdagen. Waarom ook niet? Het zijn immers maar 3 dagen als we de recepties en borrels in deze periode niet meetellen.

Waar ik in voorgaande jaren kon merken dat het aantal aanmeldingen bij My-LifeSlim eind november afnam, zie ik nu dat deze juist toenemen. Zelfs clienten die hun streefgewicht al hebben behaald willen nog even blijven tot half januari . De achterliggende gedachten lijken me duidelijk, "Ik ben al zo zwaar en laat ik tijdens de feestdagen nu niet nog zwaarder worden" of "ik ben zoveel afgevallen, laten die feestdagen nu alsjeblieft mijn behaalde resultaat niet verpesten". Puur zelfbescherming dus....

Ik ben de laatste die vindt dat je ook nog eens zou moeten afvallen...... Maar hoe kom je die dagen nu door zonder aan te komen.

Lees meer